"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Zamry Mahu Fatwa, Nizar Hadiri Nyalaan Lilin

21 Julai 2009

Nampaknya Zamry sedar taraf siapa beliau berbanding Nizar, dan siapa Umno berbanding Pas bila beliau mengakui hakikat ini dalam petikan mStar Online :

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata sebagai parti yang mempunyai ramai ulama besar yang arif tentang hukum agama maka adalah wajar untuk golongan ulama PAS memberi penjelasan mengenai tindakan bekas Menteri Besar Perak itu menyertai majlis sedemikian.

"Saya bukan ulama nak komen tentang tindakan Nizar. Biar orang agama komen tentang ini. Biar tok guru komen. Dia banyak tok Guru (Nik Abdul Aziz dan Abdul Hadi). Dia (Mohammad Nizar) pun tok guru juga. Dia pandai baca Quran, bagi ceramah, bagi khutbah di masjid.

Kalau dia dah akui kehebatan Nizar dan Pas tidak sepatutnya dia berada tempat sekarang, atau dia menyertai Pas. Kalau dia hanya mengucapkan kehebatan itu tanpa bersama nampak la dia tak suka ulama atau bersama ulama... hehe sorry abg Zam itu tanda-tandanya yang tersirat la. Hamba yakin kalau abg Zam masuk Pas mesti Abg Niz terima dengan hati terbuka tiada dendam.

Zambry nak fatwa pulak, kenapa dia tak tanya mufti dia, kan Perak dah ada mufti yang bertauliah dengan kerajaan, atau sengaja Zam nak provok isu ni moga-moga dia ada untung hehe

OK abg Zam, hamba bawakan fatwanya yang dibuat oleh Syeikh Ramadhan al-Buthi yang hamba kutip dalam http://mypustaka.blogspot.com/search/label/fatwa untuk dikongsi bersama rakan-rakan terutama abg Zam, tu pun kalau dia baca.... hehe

Hukum Iring Jenazah Kafir

Mengikut fatwa Syeikh Ramadhan al Buti:
Seorang muslim tidak ditengah mengiringi jenazah orang kafir, dan mengucap takziah kepada keluarga si mati kerana ianya termasuk sesuatu yang disenangi dan diglakkan. Akan tetapi kita dilarang menyertai peribadatan mereka dan upacara keagamaan mereka.

Kalau takat Nizar hadiri majlis tu tak apa lah, jangan dia mencolok sama dengan penganut Budha. Tak tahu la kot Zambry ada pendapat lain ikut mufti dia.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP