"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

DAP Pusat sokong keluar Pakatan Kedah

02 Julai 2009

KUALA LUMPUR: DAP Pusat menyokong kepimpinan parti itu di peringkat Kedah yang semalam memutuskan untuk keluar Pakatan Rakyat ekoran kegagalan kerajaan negeri menyelesaikan siri masalah sejak Mac 2008.

"Saya menyokong penuh dan memberi 'perakuan' ke atas keputusan untuk membawa keluar DAP daripada Pakatan Rakyat demi kepentingan rakyat," kata Naib Pengerusi DAP, M. Kulasekaran ketika ditemui di sini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Ipoh Barat berkata, kepimpinan tertinggi DAP menyedari kewujudan isu-isu yang menjadi punca kepada perkembangan terbaru ini.

Difahamkan dalam apa juga kes membabitkan tindakan DAP negeri, keputusan mereka perlu memperoleh perakuan kepimpinan pusat iaitu Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) yang merupakan badan tertinggi membuat keputusan.

Sambil mengakui dua isu utama iaitu penutupan pusat penyembelihan babi di Alor Setar dan kuota 50 peratus ekuiti bumiputera dalam projek pembangunan perumahan yang dikuatkuasakan sejak September lalu, Kulasekaran berkata:

"Menteri Besar Kedah seharusnya dan sewajarnya telah menyelesaikan isu-isu ini."

Beliau turut melahirkan kebimbangan masalah yang sama akan "menjangkiti negeri-negeri lain."

"Kebimbangan saya ialah perpecahan di Kedah akan merebak ke negeri-negeri lain. Keadaan ini sudah tentu perlu dikawal.

"Sebelum kita mencari penyelesaian, kita perlu mencari punca masalah," katanya.

Semalam DAP Kedah memutuskan untuk keluar daripada Pakatan Rakyat ekoran tindakan kerajaan negeri itu yang didakwa tidak menyelesaikan siri isu sejak selepas pilihan rayau mum 2008.

Keputusan untuk keluar Pakatan Rakyat Kedah diputuskan oleh DAP petang semalam, demikian menurut Pengerusi DAP Kedah dan Perlis, Thomas Su.

"Ini keputusan mutkamad kami (DAP Kedah)," kata beliau.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP