"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

PR Putus Pendirian DAP Kedah Hujung Minggu: Usah Makan Hati Berulam Jantung

03 Julai 2009

Dulu zaman bujang, mana nak pergi tiada siapa tanya. Kalau ada yang tanya pun kawan-kawan sepermainan sekadar bertegur sapa, pemanis mulut, mereka tiada hak untuk campur tangan dalam urusan peribadi seseorang. Setiap destinasi diatur sendiri walaupun rakan-rakan sangsi, mereka tetap tiada hak atas hala-tuju dan keputusan yang kita buat. Begitu jugalah situasi ini berlaku kepada kita, kita sesekali tiada hak untuk mempersoalkan setiap tindak-tanduk orang lain yang tiada sangkut paut dengan kita, setiap orang dikira baik kiranya tidak bersikap menjaga tepi kain orang lain. Melainkan meluahkan dengan cara yang terhormat dan beradab.

Kalau pergi usah ditanya, begitu dengan waktu nak balik, pukul berapa nak balik apa kita nak ambil peduli, mereka pun sama tak akan peduli dengan rencah kehidupan kita.

Itu kisah dulu, sekarang sudah lain. Sekarang sudah berkahwin, zaman berkeluarga. Setiap langkah kita akan dipersoalkan oleh pasangan. Urusan kita adalah sebahagian urusan pasangan, hala-tuju kita juga sebahagian hala-tuju pasangan, keputusan kita sebahagian keputusan pasangan, setiap degup jantung kehidupan kita juga dikira sebahagian degup kehidupan pasangan. Kita sudah tidak sebebas dulu, banyak perkara yang bersangkut-paut dengan pasangan kita, kita sudah mempunyai komitmen untuk dipenuhi dalam berpasangan. Begitu dengan mereka terhadap kita, masing-masing mesti menjaga hati-budi, perasaan, dan kesetiaan terhadap pasangan.

Kalau rukun berpasangan di atas tidak dapat dipenuhi, maka akan timbul pelbagai krisis rumah-tangga. Perasaan prasangka, cemburu, tuduh-menuduh, cela-mencela, ungkit-mengungkit dan semua yang terlindung akan terdedah bila keharmonian berumah-tangga ternoda. Perkara ini bertambah buruk lagi jika ada campur-tangan pihak ketiga yang sememangnya cemburu dengan keharmonian dan kenikmatan yang sedang dikecapi. Atau pihak ketiga mempunyai kepentingan untuk meleraikan pasangan yang bahagia. Atau pihak ketiga membalas dendam dek kerana lamarannya pernah ditolak dulu maka inilah masanya menusuk jarum perpecahan dengan harapan lamaran yang pernah ditolak dahulu kalau-kalau menjadi miliknya semula.

Bila timbul krisis yang tidak dapat dibendung dalam berpasangan maka keserasian menjadi persoalan. Kufu dan Rasi mula mengimbau, menghambat kotak pemikiran. Akhirnya yang dipersalahkan ialah Kufu dan Rasi sebagai batas pergaulan dalam berpasangan.

Begitulah situasi yang sedang Pakatan Rakyat hadapi sekarang, perkara ini berderetan dan terus berlarutan bertali-arus. Kali ini, pihak ketiga betul-betul gembira dan mengambil kesempatan atas perkara ini. Mereka menangguk di air keruh untuk mendapatkan sekelumit kepuasan serta melepaskan api kesumat yang terpendam.

Inilah masanya pihak ketiga (Umno-BN) menutup pekung yang berlaku dalam pasangan mereka dengan menyanangkan keburukan dan kekurangan orang lain dengan harapan tertutup pekung mereka, atau setidak-tidaknya rakyat melupakan apa yang berlaku dalam kompenan BN walaupun untuk seketika.

Kerana apa?! kerana mereka (Umno-BN) cuba yakinkan pengundi Manek Urai bahawa merekalah gabungan yang terbaik untuk menjadi pilihan rakyat. Mereka ingin lupakan rakyat yang gabungan mereka sedang retak menanti belah seperti yang berlaku di Terengganu, Perlis dll negeri hingga sanggup mendakwa atas apa jua kesalahan mana-mana wakil komponan yang berani keluar gabungan atau membuat onar. Mereka boleh buat, kerana remot kontrol ada ditangan mereka.

Bagi PR, kalau perkara ini tidak ditangani secara bijak pasti akan mempengaruhi keputusan pilihanraya kelak terutama di Manek Urai yang tidak berapa lama lagi. Perlu ingat! walaupun Manek Urai mempunyai majoriti melayu dan kubu kuat Pas, tapi Pas dan PR bukan takat Manek Urai akan ada PRK, PR akan terus berdepan dengan PRK seterusnya yang mungkin keadaannya tidak sama dengan Manek Urai.

Pas dilahirkan dan bertatih keseorangan, sama dengan Dap, lain pada PKR. Kalau dalam adat berpasangan tiada lagi serasi hilang sekufu, hamba yakin Pas masih boleh teruskan perjuangan walaupun terpaksa kembali bertatih, hamba juga yakin PKR akan tetap setia dengan PR yang dibentuk bersama. Kalau pasangan berpatah-arang berkerat-rotan, apa guna kita memujuk mereka yang kecewa, biarlah ia bergi berlalu daripada bersama kita dalam keadaan makan hati berulam jantung.


Oleh ZANARIAH ABD MUTALIB

KUALA LUMPUR: Majlis Mesyuarat Presiden Pakatan Rakyat yang akan bermesyuarat hujung minggu ini akan membuat keputusan berhubung tindakan DAP Kedah yang mengumumkan keluar pakatan semalam.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, mesyuarat sekretariat Pakatan Rakyat yang dipengerusikan beliau tengah hari tadi telah menyentuh mengenai perkara itu dan akan dibincangkan di mesyuarat peringkat tertinggi parti itu.

"Dalam mesyuarat tadi, kita bincang untuk mengadakan Majlis Mesyuarat Presiden sebelum pilihan raya kecil DUN Manek Urai.

"Kita akan bincangkan tentang isu Kampung Buah Pala di Pulau Pinang dan DAP di Kedah.

"Hasil daripada perbincangan itu nanti akan dikemukakan kepada kedua-dua negeri itu," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen.

Semalam, DAP Kedah mengumumkan untuk keluar daripada pakatan pembangkang kerana tidak berpuas hati dengan pentadbiran PAS di negeri itu yang antara lain turut bertindak merobohkan satu-satunya pusat penyembelihan babi di KampungBerjaya.

Pengerusi DAP Kedah dan Perlis, Thomas Su bagaimanapun menyerahkan keputusan sama ada DAP Kedah kekal dalam pakatan pembangkang kepada pemimpin pusat parti itu.

Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, beliau telah menghubungi Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak untuk mendapatkan penjelasan mengenai perkara itu.

Katanya, kerajaan negeri kini sedang mengambil tindakan untuk menyelesaikan perkara itu.

"Tidak timbul masalah bekalan (daging babi) seperti yang dibangkitkan kerana ada dua tiga tempat pusat penyembelihan lagi dan itu tidak menjejaskan bekalan kepada masyarakat Cina di Kedah," katanya.

Salahuddin berkata, isu itu hanyalah masalah dalam pentadbiran negeri dan ia akan diselesaikan secara politik dan pentadbiran dalam kerajaan Pakatan Rakyat.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP