"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Jawatankuasa Parlimen PR Memperkasa Sidang Dewan Rakyat Untuk Kepentingan Rakyat

03 Julai 2009

Pakatan Rakyat hari ini mengumumkan satu jawatankuasa yang bertujuan untuk memperkasakan ahli Parlimennya ketika berbahas mengenai sesuatu Rang Undang-Undang.

Ahli Parlimen Gombak yang juga Naib Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali ketika mengumumkan berkata, setiap ahli Parlimennya diberikan tugas menjaga setiap kementerian yang sedia ada pada masa ini.

"Ini bukanlah Kabinet bayangan. Penubuhan jawatankuasa ini untuk kita tumpukan kepada urusanParlimen. Bila Pakatan Rakyat adakan pakar untuk sesebuah kementerian, bila ada rang undang-undang, setiap anggota yang diberi tanggungjawab menjaga mana-mana kementerian dapatlah berbahas dengan baik lagi.

"Kita mahu semua anggota Parlimen kita menyiapkan diri ketika berbahas. Senarai ini telah dibincang dan diperakukan oleh majlis tertinggi Pakatan Rakyat.

"Kerajaan bayangan ini diberikan gelaran oleh media sahaja, sebenarnya bukan," katanya ketika seidang media di lobi Parlimen hari ini.

Mohamed Azmin berkata, jawatankuasa ini dibentuk mengikut 25 kementerian dalam kerajaan Barisan Nasional.

"Ini adalah bagi meningkatkan kualiti perbahasan dengan bersandarkan rujukan secara khusus berdasarkan kementerian masing-masing," katanya.

Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP Lim Kit Siang diberikan tugas menjaga Jabatan Perdana Menteri.

Selain itu antara mereka yang diberikan tugas yang sama ialah Mohamed Azmin, R. Sivarasa (PKR-Subang), Tan Sri Khalid Ibrahim (PKR-Bandar Tun Razak), Nasharudin Mat Isa (PAS-Bachok), Salahuddin Ayub (PAS-Kubang Kerian), Ngeh Koo Ham (DAP-Beruas) dan John Fernandez (DAP-Seremban).

Kementerian Dalam Negeri ditugaskan kepada Datuk Johari Abdul (PKR-Sungai Petani), Salahuddin dan Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) manakala Kementerian Kewangan diberikan kepada Mohamed Azmin, Dr Dzulkifli Ahmad (PAS-Kuala Selangor) dan Tan Kok Wai (DAP-Cheras) serta Kementerian Pelajaran ditugaskan kepada Mohd Yusmadi Mohd Yusoff (PKR-Balik Pulau), Che Uda Che Nik (PAS-Sik) dan Chong Eng (DAP-Bukit Mertajam).

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP