"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Diskaun Tol 20% Tidak Banyak Membantu Rakyat

12 Julai 2009

Sempena dengan 100 hari DS Najib bertakhta beliau mengumumkan antaranya diskaun 20% tol dengan syarat.

Syaratnya ialah pengguna yang layak memperolihi diskuan ini adalah pengguna yang menggunakan laluan sebanyak 80 kali dalam sebulan.

Katanya untuk membantu golongan berpendapatan rendah, ini merupakan simpati kerajaan. Beliau ingat rakyat semudah itu digula-gulakan semata-mata meraih kuasa politik sedang manfaat ini adalah teramat kecil dan sempit.

Sepatutnya DS Najib mengumumkan semua tol-tol yang berpotensi diberikan diskaun agar benar-benar membantu rakyat terutama dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu ini.

Hamba dok rasa, cara DS Najib ini bukan membentu golongan berpendapatan rendah tapi untuk membantu golongan berpendapatan tinggi. Rakyat yang benar-benar berpendapatan rendah tidak banyak membuat perjalanan. Mereka tidak ada duit untuk berjalan, melainkan ulang alik pergi kerja, itu pun dengan motor.

Apa rasionalnya DS Najib laksanakan diskaun ini yang terang-terang tidak banyak banyak membantu golongan berpendapatan rendah. Ataupun beliau hanya ingin memuaskan dan mengisi sesuatu sempena 100 hari takhtanya.

Kita semua rakyat terbanyak masih mengharapkan sesuatu yang betul-betul dapat membela dan membantu kita. Setidak-tidaknya menurunkan semua harga barangan kerperluan harian yang pernah melambung naik, atau mengekalkan tawaran yang diberikan kepada pengguna elektrik tidak perlu bayar penggunaan bawah RM20. Lebih elok lagi kecualikan RM20 pertama macam Selangor buat mengecualikan bayaran pada 20ml pertama. Kalau ini DS Najib boleh buat, kita tabik sebab dia memang dapat membantu golongan berpendapatan rendah bukan macam beri diskaun tol konon nak bantu golongan berpendapatan rendah.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP