"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Strategi UMNO di Penanti

19 Mei 2009

Sahlah UMNO tidak meletakkan calonnya di Penanti bila DS Najib umum malam tadi. Perkara ini bukan suatu yang mengejutkan kepada peminat dan pengikut perkembangan politik kepartian tanahair kita.

Tetapi apa yang lebih mengejutkan ialah strategi UMNO, apakah UMNO akan biarkan maruahnya dicalar begitu sahaja tanpa dipedulikan sedang mereka memegang kuasa dan memiliki pelbagai kelebihan kala ini. Persoalan ini mesti ditimbulkan terutama kepada pendokong parti Pakatan Rakyat.

Alasan DS Najib untuk tidak meletakkan calon di Penanti cukup dangkal semata-mata menutup kelemahan Umno, sedang titik permulaannya dibuat olehnya untuk menjadikan Penang sebagai Perak Kedua, buktinya bila Murugiah ugut nak letak jawatan terus menteri umum dia akan bebas. Beliau ingat dengan ugut kes rasuah semua Adun nak berlindung bawah Umno macam di Perak.

Seribu kemungkinan yang boleh dibuat bila bertitik-tolak dari persoalan di atas, UMNO akan menggunakan pelbagai strategi luaran untuk melawan dan melemahkan Pakatan Rakyat terutama dalam pilihanraya kecil Penanti nanti.

Umno bimbang, takut, gusar untuk berdepan lagi dengan gelombang rakyat ketika ini yang terbukti terutama dalam PRK di Parlimen Permatang Pauh, tambahan pula Penanti adalah Dun dalam Parlimen Permatang Pauh, fobia belum hilang, luka belum sembuh, Umno masih merawat kecederaan yang dialaminya.

Calon-calon yang bertanding boleh dijadikan proksi untuk menguji kekuatan semasa Pakatan Rakyat, segala keperluan calon bebas dalam PRK kali ini mungkin akan ditaja oleh Umno atau orang perseorangan dalam keluarga Umno untuk memastikan cabaran getir untuk PR. Bukan satu laluan mudah.

Kiranya calon bebas memenangi kali ini sudah tentu ianya menjadi ukuran kepada Umno dalam senario politiknya. Mereka mempunya modal untuk mengatakan bahawa rakyat sebenarnya tidak mahukan Pakatan Rakyat tetapi rakyat hanya kecewa dengan Umno-BN sahaja. Jika Pakatan Rakyat menang PRK Penanti nanti, mereka wajib mengerahkan seluruh kekuatan untuk mengubah situasi ini dengan lebih drastik walau apa cara sekalipun.

Memang wajar untuk Umno berundur kali ini dan mencipta lakaran sejarah di usia senja Umno sekarang ini. Mereka lebih menumpukan luka dan barah yang kian menular dalam parti, komplot Terengganu dengan MBnya, Komplot Perak dengan MBnya, itu belum lagi percakaran dalam perjawtan dalam parti kompenan BN dalam kabinet. Sehingga terpaksa mengutip kembali Soi Lek untuk diberi fortfolio walaupun sudah jelas orang cina sendiri sudah malu dengan perangai pemimpin mereka.

Dalam PRK Penanti juga, Umno amat mengharapkan PR leka dan lengah, terutama PAS yang sekarang ini dianggap parti paling berpengaruh dan utuh dalam organisasi. Pas sekarang ini berdepan dengan pemilihan parti, sudah tentu banyak ruang dan peluang untuk ditembusi untuk menikam kelemahan dalam Pas, yang sekarang ini semua akhbar menyanang Pas pun ada rasuah. Umno ingin menyatakan kepada rakyat bahawa Pas dengan Umno adalah sama kononnya, mereka beria-ria walaupun kes ini belum mempunyai bukti yang sorih.

Umno masih berminat dengan Perak, inilah masanya untuk mereka menumpukan kekuatan untuk melepaskan kemelut Perak yang mereka cipta dan mulakan sehingga ramai penganalisis politik kepartian, perekonomian, dll sudah senada dengan cadangan PR untuk membubarkan Dun. Ini tamparan hebat buat Umno-BN. Sehingga mereka terpaksa melambat-lambatkan keputusan Mahakamah Rayuan bagi mereka menyusun alasan dan strategi.

Kealpaan dan kelekaan PR akan dimanipulasi 100% oleh Umno kali ini, proksi telah digerakkan, Umno tidak akan menggunakan batang tubuhnya untuk melawan musuh, kerana tubuh mereka terlalu naif untuk bertarung.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP