"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Jerebu : Muar Darurat, Melaka Masih Rehat

21 Oktober 2010

Bilik gerakan jerebu dibuka di daerah ini berikutan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) di sekitar kawasan itu mencatat bacaan 432 iaitu mencapai tahap berbahaya.

Muar dah Melaka merupakan dua kawasan yang tidak jauh, sekiranya Muar dikategorikan kawasan darurat kerana indeks pencemaran udara yang tinggi kenapa Malaka masih berehat dari mengeluarkan kenyataan yang sama. Sedangkan keadaan Malaka pun parah, hinggakan kadangkala trafic light pun sangat kabur.

Apakah ini kerana kerajaan negeri mempunyai agenda tertentu untuk kepentingan mereka hingga terabai kesihatan rakyat yang berada di Melaka.

Apa yang terserlah ialah Melaka takut untuk isytiharkan indeks pencemaran kerana takut mengganggu majlis pengisytiharan Melaka Maju yang berlangsung hari ini 20.10.2010.

Persoalannya, sanggup kerajaan negeri Melaka menggadaikan kesihatan rakyatnya demi kepentingan serta kegahan yang bakal dicipta tanpa mengambil kira bahaya yang bakal mengundang.

Secara rawaknya, nampaklah kita bahawa UMNO-BN hanya mementingkan agenda mereka sahaja dari kepentingan rakyat jelata. Kalau rakyat nak mati, matilah janji aku masih memerintah. Rakyat tidak sekali-kali didahulukan dalam apa jua bentuk.

Mereka kenamaan berapa minit saja berada dalam keadaan terdedah dengan cuaca yang kronik ini, tetapi rakyat dihidangan dengan bermula jam 7 petang hingga malam kerana inginkan cabutan bertuah.

Jangan dilupa, yang datang ke Pengisytiharan Melaka Maju bukanlah orang Melaka atau yang menetap di Melaka tetapi semua orang luar negeri Melaka pun diangkut dengan pelbagai alasan.

Penjawat awam diangkut atas alasan kursus yang diadakan di Melaka, di "gula-gula"kan dengan kupon cabutan bertuah yang memaksa secara halus untuk menghadiri majlis pengisytiharan tersebut.

Kemajuan adalah salah satu perkara baik dan terpuji, tetapi kalau sampai menggadaikan kesihatan rakyat apa gunanya maju.

Read more...

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP