"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

SIS Mencabul Hak Perundangan Syariah

20 Februari 2010

Sisters in Islam (SIS) mendakwa tindakan merotan itu mencabuli hak sama rata dan tiada diskriminasi yang dijamin oleh perlembagaan kerana wanita tidak boleh disebat menurut Seksyen 289, Akta Kanun Jenayah.

Perkara ini adalah mempertikai hak perundangan negara serta memperleceh sistem perundangan syariah dalam negara kita.

Ianya juga boleh mengelirukan rakyat Malaysia tentang perundangan yang baru dilaksanakan, umpama tunas yang baru terus dicantas sehingga boleh membawa kepada ketenteraman umum dalam masyrakat berbilang bangsa terutama penganut beragama Islam.

Pihak berjawajib patut mengambil tindakkan sewajarnya serta mempertahankan hak perundangan syariah.

Tindakan SIS menggesa Menteri Pembangunan Wanita, Keluaraga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil untuk segera bertindak bagi mengatasi masalah yang timbul akibat hukuman merotan itu dan juga kes Kartika adalah tindakan yang tidak wajar kerana menggunakan kerajaan bagi melawan perundangan yang dipraktikkan dalam kerajaan sekarang. Malah SIS juga cuba bergantung dan mempekudakan Menteri Pembangunan Wanita, Keluaraga dan Masyarakat tersebut.

SIS juga mendakwa sebatan sebagai satu bentuk hukuman mencabuli prinsip hak asasi manusia antarabangsa yang menganggap merotan sebagai hukuman yang kejam, tidak berperikemanusiaan dan memalukan.

Ini jelas "ista'za'" dan "rad" hukum Allah, bermakna SIS bukan lagi dalam golongan yang perlu diikuti oleh mereka yang beragama Islam. Penyelewengan SIS sudah nyata, penolakan hukum Allah berarti menghalang hukum Allah dari ditegakkan dalam negara kita.

Turut sependapat dengan mereka ialah Persatuan Badan Bertindak Wanita (Awam).

Paling bangang ......

"Pendapat kami selaras dengan norma-norma hak asasi antarabangsa yang membantah hukuman merotan dan juga hukuman membabitkan bentuk jasmani yang dianggap kejam, tidak berperikemanusiaan serta memalukan.," kata pengerusinya, Ragunath Kesavan (kanan).

Apa kes dia ni nak campur urusan agama Islam, orang Islam boleh duduk diam ker lagi bila sampai tahap camni??!!!

Bila sesiapa saja menyifatkan hukuman syariah sebagai 'kuno' sah KAFIR, bukan nak mengafir.... tanyalah tok guru mana pun, bila menolak hukum serta mempersenda atau memperlekeh hukum syariah. Tapi Islam 1Malaysia dari kesinambungan Islam Had-hari tetap cool walaupun ianya terlalu besar terhadap agama kita.


Dimana Umno yang suka naikkan isu agama sebagai sentimen politik, kenapa mereka tidak mengadakan demo menggesa SIS dan seumpamanya diharamkan atau meng 'ISA'kan SIS kerana membawa kepada perpecahan dan kebimbangan umum serta menggugat kestabilan agama Islam dalam negara kita.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP