"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Bila Bapa Tiada Kuasa, Bapa Didakwa, Mengundang Bala

08 Januari 2010

Masalah sosial makin menjadi-jadi, semua orang bercakap berkenaan gejala ini. Dari Pensyarah, petani, penoreh, penganggur hinggakan tukang kebun. Dalam cakap-cakap sambil mencari-cari dimanakah punca musibah ini bermula.

Apakah kerana guru yang lemah dalam mengajar murid-murid di sekolah, atau ibu bapa zaman sekarang ini sudah tidak pandai mendidik anak, atau pengaruh unsur-unsur luaran yang perlu dipersalahkan.

Perkara ini sudah lama berlarutan, perbincangan yang dibuat seolah tiada jalan penyelesaiannya, inilah berita yang teramat malang.

Pernah dulu orang tua kita hantar mengaji dan berpesan, buatlah apa yang patut janji patah dan buta sudah.

Zaman sekarang ini bukan kata cikgu sekolah yang jentik, ayah pun sudah tak boleh nak jentik, silap-silap didakwa dimahkamah pula.

Hamba bukan menyokong perkara yang tak baik tapi dalam keadaan zaman yang serba menggila ini apakah salah seorang ayah melakukan begini (memukul anak) walau apa cara janji jangan patah atau buta.

Si ayah dan ibu sudah puas menasihati si anak, si ayah dan ibu takut-takut perut anaknya bunting tanpa bapa terutama di alam persekolahan. Bukan senang nak cari "mat bangla" untuk buat pak sanggup. Jika berlaku si ayah menanggung malu bukan undang-undang sivil.

Jika inilah senarionya dalam negara kita, rasailah bala akan menimpa-nimpa lebih besar dan dahsyat. Kembalikanlah undang-undang syariat Islamiyyah di negara kita. Kalau umno malu dan takut, berilah mandat kepada mana-mana parti yang sanggup untuk melaksanakannya.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP