"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Apalah Ertinya Bulan Bahasa

07 Oktober 2009

Tan Sri Muhyiddin Yassin mengisytiharkan Oktober sebagai Bulan Bahasa Kebangsaan, semua kementerian, kerajaan negeri dan agensi kerajaan diarah melaksanakan program bahasa peringkat masing-masing sepanjang bulan Oktober ini.

Apakah ertinya bulan bahasa ini jika bahasa sendiri diinjak-injak, tidak pernah mendapat tempat yang sewajarnya. Lihatlah penggunaan harian kita dari perkara formal hingga perkara basahan harian tidak ada satu pun penggunaan bahasa Melayu/malaysia yang tulen.

Pihak Umno-BN sendiri yang menerajui kerajaan seoalah-olah tidak peduli dengan martabat bahasa melayu itu sendiri.

Buktinya, sekiranya kerajaan sekarang cakna dengan kepentingan bahasa yang diwar-warkan kenapa belum dimansuhkan sepenuhnya PPSMI yang mengucupkan kepentingan dan fungsi bahasa melayu itu sendiri. Ini bermakna Umno-BN tidak yakin dengan bahasa melayu.

Atau (andaian) ianya sebagai topeng untung meraih simpati bagi mendapatkan undi di Bagan Pinang, biar rakyat nampak kerajaan yang diterajui Umno-BN ini cakna dengan bahasa melayu. Kita semua sedar rakyat sekarang ramai yang celik politik berbanding dulu.

Kegiatan-kegiatan yang mengisi bulan bahasa tidak memberi sebarang makna yang besar kepada martabat bahasa, penerimaan bahasa seolah hanya di pinggiran. Hanya penghias bibir semata bukan sebagai fungsi yang penting dalam persuratan formal.

Sampai bila perkara ini berlaku.... sampai 2012?? atau dilanjutkan lagi!!!

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP