"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Ikon Membaca 1Malaysia : Apa Rasionalnya?

19 Mac 2010

Perpustakaan Negara telah menganjurkan program “Marilah Membaca 1Malaysia” pada bulan depan merupakan suatu usaha yang murni patut disambut dengan hati yang terbuka setiap rakyat Malaysia.

Tetapi apa yang tersasar dalam program ini ialah Datuk Michelle Yeoh dipilih sebagai ikon dalam program tersebut adalah tidak relevan, apa kaitan Michelle dengan membaca, setahu hamba dia ni berlakon boleh la. Apakah negara kita amat ketandusan ikon unuk ditonjolkan kepada orang ramai, ramai lagi bangsa tionghua yang boleh diketengahkan untuk dinobatkan sebagai ikon yang lebih sesuai.

Kita juga mempunya bangsa tionghua yang memnangi anugerah sastera, akademik dan seumpamanya yang hamba yakin ianya lebih sesuai untuk mengisi tempat ikon tersebut.

Jangan ada apa-apa yang tersembunyi atau hanya kerana konsep 1Malaysia faktor yang sepenting ini diabaikan hingga tiada lagi sinonim dan keselarasan dalam banyak perlaksaan program. Atau inilah kepincangan yang terpaksa diterima oleh rakyat dek kerana kekaburan 1Malaysia yang diperkenalkan oleh pemerintah, kalau ianya sekadar laungan untuk publisiti hanya kerana undi tanpa memberi manfaat kepada budaya patut 1Malaysia dilupakan atau diabaikan oleh kita semua.

Harap ikon akan datang yang terdiri dari bangsa india tidak membawa kekeliruan 1Malaysia yang sememangnya berkecamuk.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP