"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Pemilik Kenderaan 15 Tahun Bakal Dibebani

25 November 2009

Dalam entri ini hamba ingin berkongsi dengan pembaca. Ingatkah kita ketika kerajaan ingin menghapuskan kenderaan 15 tahun menyaksikan penentangan rakyat lantas alternatif lain diambil seperti menaikan atau menidakkan insuran pihak ke tiga, kalau ada pun banyak syarikat yang tidak lagi meneruskan insuran pihak ketiga. Tidak berhenti setakat itu sahaja, kerajaan menawarkan tukaran RM5000 kepada sesiapa menukar dengan kenderaan baru. Baru-baru ini kerajaan cuba untuk mewajibkan semua kenderaan yang berusia 15 tahun melalui ujian Puspakom untuk melanjutkan cukai jalan.

Nampak gayanya, kerajaan tidak berputus asa dalam mengenakan pelbagai helah kepada pemilik kenderaan 15 tahun ini, buktinya;

Jawapan bertulis kepada Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) di Dewan Rakyat yang menanyakan adakah menjadi polisi kerajaan untuk menidakkan perlindungan insurans kereta lama berusia 10 tahun dan ke atas, serta kenderaan berharga RM10,000 ke bawah.

"Skim yang akan mengatasi masalah kesukaran mendapatkan perlindungan insurans pihak ketiga ini juga akan mempunyai proses tuntutan insurans yang cepat dan mudah," kata PM merangkap menteri kewangan.

Dia kata lagi : "Ini adalah di samping kajian holistik yang sedang dijalankan untuk mencapai peningkatan dalam akses, kecekapan dan kemampanan sektor insurans motor dan butirbutir lanjut mengenai mekanisme berkenaan akan diumumkan kelak," katanya.BERNAMA

 Cuba lihat pada maksud ayat di atas yang di tebalkan, "kajian holistik" dan perkataan "mencapai peningkatan" agak-agak pemilik kenderaan 15 tahun dan nilai bawah 10,000 boleh selamat ker?!!


Maksudnya, pemilik-pemilik kenderaan ini belum lena tidurnya, belum hilang resah mereka. Tunggu dan lihat permainan seterusnya.


Hanya ada satu cara untuk keluar dari kemelut ini.... tukar kerajaan BN yang ada hari ini yang terbukti gagal dalam pentadbiran. Rakyat terinaya, pengurusan rugi berjuta-juta.


Fikir-fikirkanlah sahabat sekalian.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP