"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Umno Semakin Galak

17 Oktober 2009

Sejak kemenangan Umno di Bagan Pinang tempoh hari manpaknya pemimpin-pemimpin Umno semakin galak berbanding dahulu. Kenyataan demi kenyataan yang banyak menggambarkan kegembiraan mereka dibuat. Seolah-olah tiada kekalahan yang pernah mereka tempuh.

Sebenarnya, Bagan Pinang hanya merupakan alat loncatan untuk Umno menggembirakan dari terus membungkam selepas PRU dulu. Umno cuba menggembirakan petugas, ahli, anggota dan pemimpin untuk terus bergembira bersama umno, dan mereka menganggap Umno takkan kecewa. Sehingga keluar kenyataan Najib 'jangan cepat talkinkan Umno' rupanya slogan ini diam-diam memberi tekanan kepada Najib dan Umno.

Kemengan Bagan Pinang juga kesempatan terbaik untuk menyembunyikan kesedihan kekalahan yang teruk sebelum ini untuk mereka menyatakan mereka gembira.

Harapan Bagan Pinang juga membuatkan Umno seolah bernafas semula biarpun ketenatan semakin ke penghujungnya. Sehingga Najib menggesa supaya ditambah ahli Umno untuk menjamin kemenagan Umno dalam era demokrasi yang berpihak kepada angka.

Kenyataan yang gembira ini bercelaru kerana semata-mata untuk sembunyikan kebimbangan mereka apabila Naib Presidennya menyanggah presidennya, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal menzahirkan bahawa bukan jumlah yang penting semata-mata, tapi yang lebih penting dalam nilai politik itu adalah keikhlasan ahli-ahli Umno.

Buat masa ini, berbuih-buih mulut Najib ulang "inklusif" memang dia tahu, dia dan pemimpin-pemimpin Umno hidup dalam eksklusif dan tak mungkin bagi Umno untuk inklusif semata-mata memperjuangkan amalan karut dalam Umno.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP