"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Umno Panik Jika PRK Bagan Pinang Ditangguhkan

08 Oktober 2009

Harapan dan suara Pas-Pakatan Rakyat untuk menangguhkan PRK Bagan Pinang bertujuan untuk membersihkan senarai daftar pengundi yang didakwa bercelaru kerana berlaku pertindihan nama pengundi.

Respon SPR tetap menegaskan bahawa perkara yang didakwa oleh pihak Pas-PR tidak berlaku. Ini ada makanismanya untuk membuktikan bahawa dakwaan Pas-PR adalah benar.

Umno-BN pula panik dengan cadangan Pas tersebut, Muhyiddin memberi alasan bahawa Pas yang panik sebab tertekan.

Apa yang berlaku ini adalah sebaliknya. Jika betul Pas dapat menangguhkan PRK kali ini Umno bakal menghadapai masalah yang cukup besar dan rumit.

Tembelang Umno akan pecah dan membusuk kerana sekarang ini pun rekahan demi rekahan mengeluarkan baunya. Dari daftar undi, projek segera sebagai pancingan hinggalah kepada pengisytiharan keluar parti dari orang2 kar mereka.

Belanja yang dikeluarkan oleh Umno dalam PRK ini bukan sedikit, sekiranya tempohnya dilanjutkan/ ditangguh bermakna perbelanjaan akan meningkat. Semua jentera perlu dibayar upah kalau tidak mereka tidak akan bekerja. Sebagai contoh dari Johor, diceritakan oleh sahabat hamba, bagi pencacai bawahan hanya diberi makan dan minum percuma sepanjang berada di Bagan Pinang selama tempoh berkempen, manakala golongan berjawatan diberi bayaran RM100/hari.

Umno cukup bimbang, kebimbangan tahap maksima sekiranya Pas berjaya menangguhkan PRK ini sama ada melalui SPR atau injksi mahkamah. Mungkin Umno akan gunakan segala upayanya untuk menghalang ianya dari berlaku sebab itu Muhyidin amat panik dan bimbang.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP