"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Sultan dan Agama

07 September 2009

Sultan merupakan ketua agama bagi negeri-negeri di Malaysia, manakala negeri-negeri yang tidak mempunyai sultan akan bernaung di bawah panji Agung Malaysia.

Ini bermakna sultan dan agung berkuasa penuh atas urusan berkaitan keagamaan. Perkara ini tidak boleh disangkal kerana termaktub dalam perlembagaan.

Apa yang pelik, selama Umno memerintah, dan apa jua yang diperlakukan oleh Umno terhadap Islam tidak pernah kita dengar mana-mana sultan campurtangan dalam urusan pentadbiran negeri di bawah pentadbiran Umno yang kekadang terang-terang menyentuh sensitivi orang Islam dan agama lain.

Bukan tujuan hamba untuk pertikai urusan keagamaan yang diperuntukkan kepada institusi kesultanan, tetapi hanya untuk merenung sejenak serta melihat kembali peranan sultan-sultan dalam mengambil cakna urusan agama negeri masing-masing.

Tahniah kepada Sultan Selangor yang nampak mengambil cakna dalam pentadbiran Pakatan Rakyat. Ini bermakna PR tidak keseorangan dalam mengurus dan mentadbir hal ehwal urusan agama negeri tidak seperti negeri-negeri di bawah kekuasaan Umno-BN yang seolah-olah mengongkong institusi berkenaan.

Kita semua berharap Sultan Selangor memberi perkenan atas anisiatif Exco Selangor memberi kuasa kepada Nazir, Imam, Bilal dan Siak di lebih 370 masjid di negeri itu untuk membantu Jabatan Agama Islam Selangor untuk menangkap orang Islam yang minum arak di tempat awam.

Lagi pun Datuk Dr Mohamed Hasan Ali masih dalam linkungan peruntukan di bawah Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995. Bermakna ia bukanlah merupakan perkara baru atau melanggar peruntukkan yang sedia ada.

Langkah ini dilihat dapat membendung gejala sosial nombor satu di Malaysia yang mengakibatkan gamitan kepada masalah-masalah yang lain terhadap masyarakat.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP