"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

SPR : Undi Pos

15 September 2009

Sempena denganpemilihan semula yang akan berlaku di Bagan Pinang pada 11 Oktober ini SPR memberi jaminan bahawa tiada pengundi hantu yang sebelum ini Khairi selaku ketua pemuda Umno mendakwa berlaku ada pengundi di PRK baru-baru ini.

Apa yang dangkalnya SPR ni ialah pihak Pakatan Rakyat pertikai proses yang dijalankan pada pengundi-pengundi pos bukan pada yang dilakukan terhadap peti undi, memang peti undi di bungkus cantik siap dengan pateri lagi tetapi yang diragui ialah pengundi-pengundi seolah-olah didedahkan kerahsiaan dengan mengisi borang sebagai pengundi pos yang kekadang pengundi hanya mengisi borang tetapi yang memangkah kertas orang lain. Ini pernah berlaku kepada sahabat-sahabat saya yang bermastautin di Sabah dalam PRU lepas. Mereka mendakwa tak pernah tengok pun kertas undi cuma isi borang jer pastu diberi duit. Inilah antara proses pengundian yang nampak tidak betul.

SPR perlu fikirkan cara yang lebih telus untuk merahsiakan identiti penundi pos tanpa mengisi borang yang boleh mendedahkan pengundi dan pengundian berjalan dengan disaksikan oleh wakil parti seperti undi biasa.

Sekiranya ini dapat dibereskan barulah Malaysia boleh dipandang positif oleh pihak dalaman dan luar yang mana hari ni Najib dok merayu kat duta-duta dengan mengatakan media luar memburukkan Malaysia.

Berikut adalah kenyataan mengelirukan seolah mengelak dan menepis untuk menutup strategi yang dimainkan oleh Umno melalui SPR ini, Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof:

“Peti undi pos itu akan kita pateri dan ditandangani di atasnya oleh pihak iaitu SPR dan wakil daripada ejen parti yang bertanding.

“Beg itu dipateri, kalau dibuka. Tandatangan nak dibuka macam mana lagi...Kalau ada masuk benda lain, mesti tahu punya. Tak boleh tipu. Kali ini pergi tengok dan diperhati dengan betul. kemudian anda bagi tahu saya, di mana tempat dia boleh tipu,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP