"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Pemimpin Umno Campuri Urusan Perkhimatan Awam

23 Jun 2009

Telah banyak kita dengar kes pemimpin Umno campuri urusan perkhimatan awam. Sepatut kerajaan memandang serius perkara ini kalau betul kerajaan hari ini memartabatkan hak rakyat.

Isu ketua jabatan mempengaruhi undi kakitangannya seperti berlaku di Terengganu lenyap begitu sahaja, dan banyak lagi isu lain yang melibat perkhidmatan awam disalahguna oleh pemimpin Umno. Seolah olah perkhimatan awam merupakan sayap parti yang boleh dikerah untuk kepentingan parti mereka (Umno).

Kes terbaru di Serkam, Jasin, Melaka. Pihak Agensi AntiDadah Kebangsaan (AADK) telah membuat operasi di kawasan Serkam 2 hari lepas dan dapat menahan beberapa suspek untuk dibawa ke pejabat AADK untuk ujian air kencing. Tetapi amat malang sekali bila operasi tersebut bertukar menjadi pesta maki hamun YB, pengerusi JKKK dan penduduk kampung terhadap operasi AADK dan wartawan yang hadir semasa kekecohan berlaku.

Dalam operasi tersebut AADK terpaksa melepaskan dan memulangkan kembali kad pengenalan suspek. Apa yang mereka dapat adalah maki hamun dan cerca terutama dari pemimpin berkenaan.

Sepatutnya YB dan pemimpin kampung tersebut memberi kerjasama kepada AADK untuk membenteras dadah, tapi yang berlaku sebaliknya. Mungkin beliau kurang faham atau tiada pendedahan agaknya. Apapun tak patut la jadi gitu.

Hamba diberitahu oleh pegawai AADK yang bertugas, beliau sempat meminta bantuan polis daripada balai berdekatan. Tapi jawapan yang diberi menghampakan. Antara jawapannya "kampung ni memang macam ni encik, tak boleh buat apa, kejab lagi YB sampai la tu". Mamang betul jap lagi YB sampai ingat nak bagi kerjasama kepada pegawai AADK tapi sebaliknya.

Kejadian ni memaksa pengarah AADK Melaka turun padang jam 3 pagi untuk berjumpa dengan YB berkenaan.

Kalau begini situasinya, mana mungkin AADK akan sampai kepada sasaran untuk dadah sifar tahun 2015, kiranya masih ada pemimpin masyarakat yang bersikap demikian.

Hamba juga difahamkan oleh pegawai AADK berkenaan, suspek dalam kes tersebut adalah dari kalangan pemuda Umno kampung tersebut.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP