"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

UMNO-BN AKAN TERUS HILANG RASIONAL SELEPAS MAHKAMAH TINGGI SAHKAN NIZAR SEBAGAI MB PERAK.

11 Mei 2009

Tamparan suasana pergolakkan politik Perak nampaknya semakin hangat, tidak ada tanda-tanda akan berlabuh, seluruh negara digamit mengikuti perkembangannya secara khusus, dan secara amnya perkembangan ini terus diikuti penduduk dunia. Senario ini akan terus berlarutan kiranya tiada kemuncak klimaks dengan pembubaran DUN Perak itu sendiri. Sultan Perak sepatutnya peka dan meneliti lebih awal konflik ini untuk terus melihat negerinya stabil dari segi politik, ekonomi, sosial dan yang berkaitan.


Hari ini suatu keputusan yang agak luar biasa bagi mereka yang di luar lingkaran UMNO-BN apabila keputusan Mahkamah Tinggi mengambil keputusan mngesahkan DS Nizar sebagai MB Perak yang sah.


Ketuputusan ini sudah semestinya memberi tamparan yang hebat kepada Zambry secara khusus dan UMNO secara amnya. Harapan Zambry untuk menagih simpati dari badan kehakiman dan perundangan tidak kesampaian, impian Zambry untuk bersandar kepada badan tertinggi dalam negara ini rupanya tidak memihak kepadanya.


Bagi hamba, kes ini lebih menarik. Bukan kerana semata pengesahan mahkamah kepada DS Nizar sebagai MB yang sah tetapi apakah kemelut yang sebanar berlaku disebalik tabir percaturan ini??!!


Takkan begitu mudah keputusan ini berlaku, apakah mandrem PR terlalu ampuh sehingga pihak hakim mengambil jalan yang dianggap begitu berani. Berbanding dengan kes-kes seumpamanya yang dikatakan lebih kecil dan besar seperti rampasan kerajaan PR di Perak, kes pembunuhan Altantuya, dan kes-kes yang berkisar dalam kepompong politik.


Banyak persoalan yang bermain dibenak pemerhati politik kala ini, apakah barisan hakim sekarang ini sudah berani atau memang mereka berani berdepan dengan pentadbiran yang diterajui Najib. Dalam pentadbiran Najib sekarang pun seolah-olah tidak mempedulikan barisan ini, tumpuan hanya menampakkan pada kementerian-kementerian yang pernah diterajuinya dulu dan yang dianggap berprestasi tinggi untuk mengaut keuntungan.


Seperkara lagi, dalam keputusan ini PR tidak boleh berlengah dan dilengahkan, mungkin ada strategi lebih halus yang disusun untuk membuat pukulan TKO kepada PR, takkan keputusan sepenting ini diambl mudah untuk UMNO untuk mereka melepaskannya begitu sahaja tanpa ada alas an yang munasabah bagi perancangan mereka.


Walau apapun keputusannya, tidak sekali-kali akan dapat berubah persepsi rakyat dan dunia tentang betapa sistem perundangan dan kehakiman negara ini telah pun dicabul dengan teruk oleh UMNO-BN. Ianya juga tidak mengembalikan kepercayaan rakyat kepada DS Najib dan UMNO-BN itu sendiri.


Tahniah atas keputusan ini, anggaplah ia sesuatu yang mengembirakan kita hamba rakyat atas perjuangan PR yang tidak mengenal perit jerih hingga saat ini dan seterusnya.


KUALA LUMPUR, 11 Mei: Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir tidak dilantik dengan sah sebagai Menteri Besar Perak.

Hakim Datuk Abdul Aziz Abd Rahim memutus Datuk Seri Nizar Jamaludin masih MB Perak yang sah.

Beliau menerima pakai keputusan yang pernah dibuat oleh Mahkamah sebelum ini dalam kes Stephen Kalong Nikan yang memutuskan menteri besar atau ketua menteri hanya boleh dipecat melalui usul undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri.

Permohonan peguam Zambry, Cecil Abraham untuk memohon keputusan itu ditangguhkan untuk membolehkan rayuan dibuat kepada Mahkamah Rayuan ditolak oleh hakim.

Mahkamah juga mengarahkan Zambry dan Exconya mengosongkan kerusi masing-masing.

Hakim juga berkata, jika Sultan Perak mahu Nizar meletakkan jawatan, baginda hendaklah mengarahkan Dun Perak bersidang dan usul undi tidak percaya dikemukakan.

Selepas usul itu lulus barulah Sultan berhak memerintahkannya meletakkan jawatan dan melantik MB baru.

Sementara itu, Siasah difahamkan, Zambry akan mengosongkan segera pejabat MB Perak kerana menghormati keputusan mahkamah.

Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar ketika dihubungi Siasah berkata, majlis di Markas Tarbiyah PAS Taman Melewar malam ini akan berjalan seperti biasa di mana penceramahnya adalah Datuk Seri Nizar dan Speaker V Sivakumar.


petikan : siasahdaily.blogspot.com



Dunia banyak perkara memeningkan dari yang pening-pening, tinggal pertanyaan untuk ditelah"

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP