"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Politik ALI RUSTAM dan MELAKA

14 Mei 2009

Kita sedar negara sekarang ini bergelut dengan pelbagai masalah, dalam banyak masalah, masalah politiklah yang hangat diperkatakan berbanding masalah kesihatan, keselamatan, ekonomi, sosial, pentadbiran yang tenat kian mengucup.

Rasionalnya, ibu segala masalah ini berpunca dari masalah politik kepartian. Apabila sesebuah parti yang memerintah lemah dalam pentadbiran dengan pelbagai gejala yang melanda terutama dalamannya sendiri ia akan memberi kesan kepada sektor-sektor yang lain.

Rawatan untuk jenis gejala ini hanyalah terdapat pada rakyat sahaja, kiranya rakyat sedar perkara ini sudah tentu UMNO-BN tidak lagi disebut-sebut zaman ini melainkan hanya mitos semata. Kuasa undi adalah vaksin dan ubat terbaik untuk rawatan ini.

Masalah dalam sektor ekonomi, sosial dsb. adalah masalah sampingan yang lahir dari kelemahan pengurusan pemerintahan sekarang, kalau pun ada liputan tak ubah seperti "menutup bangkai gajah dengan sehelai daun" untuk mengaburi pandangan rakyat dan mengalihkan perhatian politik parti pemerintah yang kian mengucup.


Hamba percaya, rakyat sekarang ramai yang sedar situasi ini, terutama golongan celik IT, cerdik pandai, golongan yang berpandangan luas hatta mereka yang disebut "orang kampung" pun sudah pandai menimbang untuk kehidupan mereka.

Hamba kecilkan scop ini kepada negeri tempat bernaung sekarang, dalam situasi Ketua Menteri Melaka, Dato' Ali Rustam yang pernah disabitkan kesalahan rasuah oleh Lembaga Tatatertib UMNO sebelum pemilihan tempoh hari yang hadir ke kematian dalam Dun beliau. Dalam satu sudut hamba puji ngan kehadiran tersebut, nampak macam pedulikan rakyat dan bersalam ngan semua orang yang hadir.

Adengan yang serba salah bagi hamba bila semua hadirin seolah-olah buat tak tahu, tak perasan jer ngan kehadiran Ketua Menteri mereka, tak ada seorang pun yang nak tegur atau nak bersalam. Jadi terpaksalah KM Melaka ni jumpa sorang untuk bersalam.

Dalam benak hamba, kalaulah yang hadir ini MB Pakatan Rakyat seperti TG Nik Abd Aziz atau DS Nizar... ingat tak menang tangan mereka berdua nak sambut salam orang ramai, kesian betul ngan KM Melaka ni.

Sadis lagi, bila jer bersalam, ada suara-suara yang keluar "bulan dah terang" sebagai apa ??!! kalau cakap gitu sedang jam sekitar 10.00 pagi, korang pikir-pikir la sendiri perkataan yang keluar dari mulut "orang kampung" ni. Masa bersalam ngan hamba yang dok hujung sekali hamba sapa la juga dengan perkataan "Dato' ", bersopan gak la kiranya hamba ni hehe.

Kalau Tok Li perasan situasi ni, hamba nak gak berpesan, ni maknanya orang ramai dah mula tidak suka, jadi cepat-cepat la buat peralihan kuasa secara terhormat sebelum maruah tercemar yang dah tercemar tu. Lagi pun tak salah Tok Li buat begitu, kan kawan-kawan Tok Li ramai yang dah letak jawatan secara tehormat bila tak dipilih dalam pemilihan UMNO tempoh hari.

(gambar adalah ihsan daripada sahabat yang prihatin)

"Bagus agaknya kalau TOK LI ni lompat ke Pakatan Rakyat tinggalkan UMNO yang tak lama lagi nak jadi bangkai, mesti mantap TOK LI ngan PR!!"

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP