"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Mantapkan Dasar Kepimpinan Ulama'

17 Mei 2009

Dasar Kepimpinan Ulama' merupakan dasar yang sangat berjaya dan menggambarkan secara jelas halatuju perjuangan PAS selama ini. Dengan dasar ini jugalah PAS telah diwarnai dengan kesenian pentadbiran dan pendekatan dakwah politik secara paling hampir dengan lunas syariat Islamiah.

Dasar Kepimpinan Ulama' juga telah membawa PAS ke persada kemuncak sekarang berbanding sebelumnya yang hanya dipandang kekampungan, hinggakan kepada pembentukan kelab penyokong PAS yang terdiri daripada bukan Islam.

Mungkin dan mesti terdapat kekurangan dan kecatatan dalam dasar ini, tetapi ianya boleh dan mesti diperkasakan lagi sejajar dengan hasrat Muktamar 1982 dan Majlis Syura Ulama PAS. Pemantapan mestilah selari dengan peredaran semasa yang menuntut pembaharuan dan penjelmaan semula tanpa dijenamakan dengan jenama lain.

Dasar Kepimpinan Ulama' juga merupakan ikon yang seolah-olah sedaging dengan perjuangan PAS, sebahagian besar masyarakat yang sebelum ini tidak mengenali PAS telah mengenali PAS melalui dasar ini. Tambahan pula negara kita majoriti muslim cukup senang dengan dasar yang diperkenalkan ini, malahan telah mendapat tempat dihati bukan muslim untuk sama-sama bernaung dan menegakkan dasar ini.

Dasar Kepimpinan Ulama' telah memberi impak yang sangat besar, membezakan antara banyak parti politik dinegara kita, kalau pun perlu dijenamakan semula, pendokong-pendokong PAS mesti mengkaji secara terperinci kerana ianya melibatkan dasar yang sangat penting dalam hala-tuju dan arus perjalanan PAS itu sendiri.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP