"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Manek Urai Medan Ujian Najib

23 Mei 2009

Dengan pemergian Adun kawasan Dewan Undangan Negeri Manek Urai, Haji Ismail Yaacob, 60 telah kembali kerahmatullah pada jam 5.55 pagi tadi di hospital Raja Perempuan Zainab II. Kekosongan telah berlaku, bermakna pilihanraya akan diadakan dalam masa terdekat ini.

Maka berdialoglah dua orang tok kita kita ni... ring... ring... ring... hallo....

Tok Jib pun tanya Tok Din, : "Tok Din?! camana ni, kita nak masuk calon ke tak ni?"
Tok Din pun jawab: "Tok Jib, kalau kita masuk nanti malu kita, ikut perkembangan semasa, kita masih lemah, rakyat pun masih tak sokong kita".
Tok Jib : "Itu aku tau Tok Din, nanti kalau kita tak letak calon, lagi malu, nanti orang kata kita bacul, penakut"
Tok Din : "Kalau camtu, kita kena letak calonlah Tok Jib, tapi apa rasionalnya"
Tok Jib : "Itu mudah saja, kan hari tu kita tak letak calon sebab kita kata Penanti permainan politik PKR sajer nak uji kita, nak habiskan duit rakyat (Umno), kali ini Adun kosong sebab kematian jadi kita buat la alasan ini adalah kekosongan bukan permainan politik PR dan kita patut isi calon"
Tok Din : "Kalau kalah nanti malu kita Tok Jib"
Tok Jib : "Itu tak apa, kita kan ada jentera-jentera percuma, macam SPR, SPRM, JKR, JPN dan macam-macam, jentera ni la akan tolong kita, tak menang pun kita tingkatkan jumlah undi, itu pun kita boleh guna media kata kita menang dengan mengurangkan undi Pas dan meningkatkan undi kita"
Tok Din : "Wah! itu idea yang bagus Tok Jib, so tok Jib bila nak balik Mesia nak umum perkara ini"
Tok Jib : "Tak payah balik, nanti saya umum kat Singapore jer, lagi pun kerja saya tak selesai lagi ni, kau pun tahu la kan, sekarang ni Selangor tengah buat projek ngan S'pura, kalau aku lengahkan untung la Selangor dapat pelaburan besar dari mereka, Tok Din tengok jer TV malam ni, saya umum"
Tok Din : "OK Tok Jib, saya ada TV besar, saya akan tengok Tok Jib sejelas-jelasnya, siap dengan sound sistem high class mesti tak terlepas walau sebutir perkataan yang Tok Jib cakap mesti saya dengar"
Tok Jib : "OK lah saya nak call Menteri Dalam Negeri lak"
Tok Din : "OK Tok, bye, see u, muackh3x!!"

Ring... ring... ring... hallo His!!

Tok His : "yer Jib, dah balik ker??"
Tok Jib : "lum lagi His, ko dah dengar berita hari ni, Manik Urai kosong la"
Tok His : "yer.. yer.. so camana ni"
Tok Jib : "aku dah bincang ngan Tok Din tadi, kita terpaksa letak calon la His, memang tak dapat elak, cuma aku nak ko buat sesuatu"
Tok His : "buat apa tu Jib"
Tok Jib : "aku nak ko gazetkan, pertama jangan guna isu altantuya, ko buat la apa pun janji aku taknak dengar nama tu, dan ko buat la apa-apa yang patut, agak-agak Pas lemas ngan peraturan kita buat nanti"
Tok His : "Oh! itu mudah saja, ISA pun banyak kosong ni, yang lepas itu hari pun tak ada pengganti lagi,bloggers ni nak isi ISA skali ker?, ni nak letak polis berapa ramai ni? kepala merah nak kerah semua ker?"
Tok Jib : "itu bergantung pada risikan, kalau jadi isu cam Terengganu itu hari kita buat cara lain, kalau boleh kita nak menang gak ni apa cara sekali pun,pasal bloggers tu nanti dulu sebab kita pun dah upah banyak bloggers kita"
Tok His : "OK set Jib, don't worry! everything on me, truth me k"
Tok Jib : "thanks, ok bye cayunk!!, i nak call juragan juak-juak yang lain, kita nak memang gak ni"

Adus penat-penat bila kerusi kosong camni, nasib baik la kos calling2 free 100%. Maka dok pikir la Tok Jib sorang-sorang akan nasib dirinya di Negara Nagaboro, sesekali calling2, apa helah lagi nak guna, rakyat sekarang ni bukan cam dulu, cam DR M takper la rakyat buta lagi, sekarang ni dah pandai macam2, budak sekolah katakan.

Nak buat taktik lama dia orang dah tau, banyak orang aku pun dah berpaling tadah, apa lagi ni...

Hah!!! ada satu jalan lagi... yang ni mesti menjadi, mujarab punya.. tapi takleh bagi tau kat sini, ada orang baca, nanti bocor lak rahsia aku, yang ni aku mesti buat, eh mana pulak dupa aku ni....???!!

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP