"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Krisis Perak, PR Kaut Keuntungan

29 Mei 2009

Inilah satu-satunya kes pertama kali yang berlaku dalam negara kita, krisis yang cukup panjang melibatkan banyak pihak, menjejaskan banyak aktiviti yang sepatutnya berjalan dan memberi manfaat kepada rakyat Perak secara khusus.

Secara lahirnya, krisis kerajaan Perak ini banyak menguntungkan pihak Umno-BN. Terutamanya yang melibatkan sistem perundangan dan Istana. Apa tidaknya, setakat ini semua pertembungan di istana dan mahkamah memihak kepada Umno-BN tidak kepada Pakatan Rakyat.

Semalam hamba menemui beberapa orang cina sambil minum kat gerai, hamba pun tak kenal ngan cina ni cuma kebetulan saja duduk meja yang sangat hampir. Sambil sembang-sembang kosong, hamba sentuh sikit pasal politik, buat pembayang jer. Rupanya mereka sangat berminat dengan isu politik, biasanya orang-orang cina susah untuk bercakap pasal politik terutama orang yang tidak dikenali, tapi kali ini lain pula reaksi mereka. Mereka sangat ambil berat tentang politik terutama pergolakan yang berlaku di Perak sekarang.

Pancing dah mengena! hamba hanya mengangguk dan mengiakan apa yang dia orang kata, sekali sekala hamba tokok-tambah. Wah! bersemangat sungguh cina ni ngan kes Perak. Terang-terang dia kata simpati dengan PR di Perak dan sekarang sudah nekad untuk memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat.

Gaya mereka bercakap, mereka ini sentiasa mengikuti perkembangan krisis Perak. Mereka tidak puas hati dengan keputusan mahkamah, penangkapan, penggunaan sektor awam untuk kepentingan politik seperti PDRM, SPRM dll termasuk RM yang banyak digunakan. Ini baru cina Melaka yang menebal ngan keUmnoannya, negeri lain korang agak-agak sendiri camana beraninya golongan ini bercakap politik secara terbuka.

Banyak yang dibualkan, kesimpulannya krisis kerajaan Perak banyak menguntungkan Pakatan Rakyat dan memberi tamparan hebat kepada Umno-BN. Selagi krisis ini berlarutan selagi itulah saham bertambah-tambah kepada Pakatan Rakyat. Itulah antara hikmahnya, itulah antara rahmahnya.

Hamba doakan biarlah kesudahannya memberi keuntungan kepada Islam dan pejuangnya.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP