"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Hak Berkempen Semua Parti

20 Mac 2009

Senario politik di Malaysia jauh berbeza dengan negara lain, lebih-lebih lagi negara maju seperti Amerika dan lain-lainnya.

Hak kempen parti yang berlaku di Malaysia lebih di monopoli oleh pihak pemerintah melalui media arus perdana. Sehingga timbul ketidakpuasan daripada kalangan parti-parti yang lain serta menafikan hak mereka untuk menggunakan saluran yang sama digunakan oleh pemerintah. Ini belum lagi dibicarakan tentang pengalahgunaan harta benda dan kakitangan kerajaan.

Baru-baru ini hamba berkesempatan melawat negara serumpun kita Indonesia. Masa hamba lepak kat hotel sambil menonton tv, hamba agak teruja dengan keterbukaan berkempen untuk pilihanraya yang sedang berlangsung. Semua parti yang bertanding berkesempatan untuk berkempen di mana jua hatta menggunakan saluran perdana seperti tv dan radio. Apakah negara kita bersedia berbuat demikian???!!!

Pilihanraya Umum (PEMILU 2009) akan diadakan pada 4 April 2009 ini dengan jumlah penyertaan 43 parti politik. Ini sesuatu yang unik bagi rakyat Melaysia. Tetapi bukanlah kita berkehendak parti yang sebanyak itu untuk mengambil tempat dalam pilihanraya, setidak-tidaknya hak kesamarataan yang diamalkan wajar dijadikan kayu ukur dan contoh di Malaysia.

Seperkara lagi hamba dok perati, berita arus perdana sekarang ini seolah-olah meraikan berita-berita pihak PR, serta menyelitkan sekelumit keburukan UMNO.

Hamba memandang ini adalah cara untuk mengambil hati rakyat. Kalau sebelum ini kedengaran rungutan rakyat tentang ketidak adilan media hingga rakyat lebih simpati (golongan atas pagar) dengan perjuangan PR, jadi mereka menukar strategi lebih halus untuk merealisasikan agenda mereka.

Harap PR sedar taktik ini dan pantas mengambil tindakkan yang wajar bagi menyekat serta memintas agenda mereka lebih-lebih lagi ketika PR dan BN akan bertembung di “Dua Bukit” yang dianggap penting.

0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP