"Kami cuma menyediakan kata-kata, tapi PAS telah menyediakan orang-orangnya untuk berdemontrasi,"

Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Datuk A Samad Said.

Keluarga PAS Belum Bebas dari Sifat Asobiyyah

28 Januari 2009


Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu (PRK KT) menyaksikan banyak peristiwa sama ada sebelum, ketika berkempen dan selepas pilihanraya. Tahniah kepada PAS memenangi PRK KT dengan majoriti yang besar kalau dibandingkan dalam PRK sebelum ini dalam sejarah.

Hamba nak korek semula senario yang berlaku sebelum PRK KT untuk diperbaiki kiranya ianya salah, diperbetulkan minda dengan cara tanggapan yang betul untuk sama-sama merasai suatu zaman yang betul-betul cemerlang dengan pemerintahan yang bertunjangkan Islam. Hamba percaya dan yakin sebelum zaman ini dinikmati ia bermula daripada setiap anggota masyarakat atau sebahagiannya, lebih-lebih lagi dari kalangan pendokong gerakan ini.

Perkara yang hendak diketengahkan pada kesempatan ini ialah unsur-unsur sifat dan sikap asobiyyah dalam PAS semasa pemilihan calon baru-baru ini menampakkan ciri-cirinya yang sedikit mencubit dasar PAS sendiri pada pandangan hamba.

Apabila TGNA mengeluarkan kenyataan di bawah atas dasar pendapat peribadi bukan keputusan mesyarat itu bukan persoalan utama bagi hamba.

Katanya, memandangkan Mohamad telah bertanding dalam pilihan raya umum baru-baru ini, tidak ada sebab untuk beliau tidak dicalonkan sekali lagi, dalam pilihan raya kecil yang akan datang.
“Kalau boleh saya nak begitu, (kekal calon) sebab di Parlimen ni kena ada orang seperti Mat Sabu (Mohamad) kerana lidah dia lantang, isu yang ditonjolkannya juga bukan dibuat-buat, tetapi realiti.”

“Saya sudah lama menjadi penceramah dan sekarang pun saya masih berceramah, tetapi lidah saya tidak sehebat Mat Sabu,” ujarnya.

Tambahnya, itu berlaku kerana setiap manusia mempunyai kelebihan masing-masing.

“Saya ada cara saya, tetapi kalau di Parlimen ni baik Mat Sabu,” ujarnya.

Bibit ini timbul apabila Pemuda Terengganu mengeluarkan kenyataan berikut:

”Dewan Pemuda Pas Negeri menolak cadangan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mahukan Mohamad Sabu terus dikekalkan sebagai calon dalam pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari depan atas alasan beliau adalah ‘orang luar.’”

Dalam kenyataan ini penolakkan adalah berdasarkan ”orang luar” bukan anak Terengganu. Bukankah itu satu bentuk asobiyyah?!!!!

Atau Dewan Pemuda PAS Negeri cuba melebelkan rakyat Terengganu sebagai asobiyyah???!!! atau ada agenda lain yang kabur..... wallaahu ’a’lam usah kita beranggapan jauh.

Apa yang pasti sifat dan sikap ini mempunyai ciri-ciri asobiyyah yang perlu dikikis dalam minda setiap ahli PAS lebih-lebih lagi pendokong PAS kerana ianya bertentangan dengan dasar PAS yang memperjuangkan agama Islam tanpa mengira bangsa, bahasa, negeri, dll. Hamba rasa para pendokong lebih faham dengan dasar yang diperjuangkan oleh PAS.

Hamba rasa cukup takat ni, nanti lebih-lebih lagi banyak yang tersasul. Bukan tujuan hamba menyumbat cili ke dalam mulut mereka, tetapi kekadang kalau makan terasa pedas-pedas berselera dibuatnya dan lazat rasanya.


0 ulasan:

Siaran Langsung Parlimen

Galeri BlogGeRun

Akhbar Asing

Suara Politik

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP